IPO, ook wel bekend als Initial Public Offering, is de beursgang voor bedrijven. Oftewel het is de eerste keer dat een bedrijf zijn aandelen publiekelijk gaat aanbieden op de beurs. Het bedrijf wordt hierbij een beursgenoteerd bedrijf.
Hoewel het investeren in een IPO voor value beleggers niet altijd even slim is, is het wel een belangrijk onderwerp om je kennis over bij te spijkeren. In deze blog duiken we dan ook samen dieper in op het begrip IPO (Initial Public Offering), in het Nederlands ook wel bekend als de beursgang. We gaan onder andere bespreken waarom bedrijven naar de beurs gaan, geven een aantal voorbeelden, maar gaan met name in op de voor- en nadelen van een IPO voor ons als lange termijn beleggers. Lees dus snel verder!
Inhoudsopgave
Wat is een IPO?
De betekenis van IPO luidt dus als volgt: Initial Public Offering, in het Nederlands ook wel beter bekend als de beursgang. Het bedrijf wordt hierbij officieel een beursgenoteerd bedrijf. Voor ons als particuliere beleggers is dit de eerste mogelijkheid om aandelen van het betreffende bedrijf te kopen. Het bedrijf is dus zijn aandelen aan het uitgeven. Voordat een bedrijf naar de beurs gaat is het vaak een private company en is het daarmee in eigendom van één of een aantal investeerders/oprichters.
"An IPO is like a negotiated transaction - the seller chooses when to come public - and it's unlikely to be a time that's favourable to you." - Warren Buffett
Waarom gaat een bedrijf naar de beurs?
Maar waarom zouden deze investeerders en/of oprichters ervoor kiezen om met hun bedrijf naar de beurs te gaan? De voornaamste reden voor bedrijven om naar de beurs te gaan is om kapitaal aan te trekken, oftewel om investeerders te zoeken die geld inbrengen om het bedrijf daarmee weer verder te laten groeien.
Daarbij zijn er nog meerdere redenen waarom een bedrijf naar de beurs gaat, die vaak gepaard gaan met elkaar:
Risico spreiden: wanneer een bedrijf naar de beurs gaat verkopen de investeerders/oprichters een deel van hun aandelen. Dit zorgt ervoor dat zij geld kunnen vangen voor het verkopen van deze aandelen en daarmee hun belang in het bedrijf zien afnemen. Hierdoor kunnen ze dit geld (weer) in andere zaken investeren en lopen ze hierdoor minder risico, ze spreiden. Ook wordt de liquiditeit van de aandelen hierdoor meer, wat ervoor zorgt dat de investeerders/oprichters hun aandelen makkelijker en sneller van de hand kunnen doen. Dit is vaak vooral interessant voor de investeerders van het bedrijf.
Eerdere investeerders/oprichters willen uitbetaald worden: het kan ook zo zijn dat de belanghebbende niet hun risico willen spreiden, maar met name de winst willen pakken die ze gemaakt hebben met het investeren/oprichten van het bedrijf.
Het bedrijf wil hun reputatie een boost geven en daarmee hun imago vergroten: een beursgang (IPO) zorgt ervoor dat je als bedrijf een stuk meer in de aandacht komt van het grotere publiek. Je vergroot je naamsbekendheid en wekt vertrouwen op als beursgenoteerd bedrijf. Je moet immers aan veel regelgeving voldoen en veel transparanter zijn dan als private company. Hierdoor verbeter je imago en word je aantrekkelijker voor (potentiële) klanten en beleggers. Dit gedeelte is met name belangrijk voor snelgroeiende bedrijven die naar de top van de markt willen groeien en vaak ook internationaal naam willen maken.
I. Voorbeeld: Facebook & Alibaba.
Een paar mooie voorbeelden van bekende IPO's zijn die van Facebook (Meta) en Alibaba. Beide bedrijven hebben miljarden aan kapitaal aangetrokken (16 en 21.8 miljard dollar) door middel van hun beursgang. Meta ging in 2012 naar de beurs en Alibaba in 2014 (zie: Top 10 Largest IPOs of All Time Worldwide (investopedia.com)). Beide bedrijven zijn dus in een bull market de beurs opgegaan, wat natuurlijk erg slim is omdat de prijzen op de beurs dan op zijn hoogst liggen en je hiermee als bedrijf het meeste kapitaal kan aantrekken.
Voor de bedrijven zijn dit echte mijlpalen en kunnen ze met dit kapitaal snel verder groeien, voor value beleggers is het maar de vraag of IPO's net zo interessant zijn. Dit komt met name door de hoge valuation die bedrijven krijgen bij een IPO, vaak gebeurt dit tijdens een bull market (wat bij Meta en Alibaba dus ook zo was) waarbij de aandelenprijzen aan de hoge kant liggen, maar daar ga ik later in deze blog nog dieper op in.
II. Risico's voor bedrijven rondom de beursgang
Een beursgang is voor bedrijven niet altijd een succes, er gaan ook risico mee gepaard. Als belegger is het belangrijk om deze risico's ook te (her)kennen, hieronder bespreken we kort de risico's waar het bedrijf rekening mee moet houden:
Koersdaling door gebrek aan interesse van beleggers
Een van de grootste risico's voor bedrijven die naar de beurs gaan is dat er direct weinig interesse is in het aandeel, waardoor de koers een daling inzet. Dit kan ervoor zorgen dat de aandelen illiquide worden en dat de verkoop van de aandelen moeilijker wordt. Dit risico voorkomen bedrijven vaak door ervoor te zorgen dat er één of een aantal fondsbeheerders of andere grotere investeerders geïnteresseerd zijn in de aandelen van het bedrijf, deze partijen kopen vaak (vooraf) al aandelen in grotere getalen. Ook doen bedrijven vooraf veel presentaties en marketing, waarmee ze hopen de interesse te krijgen van de particuliere beleggers.
Verslaglegging en hoge kosten
Als beursgenoteerd bedrijf ben je verplicht om transparant te zijn over je financiën, zo moet elk beursgenoteerd bedrijf elk jaar de balance sheet, income statement en cash flow statement verplicht naar buiten brengen. Daarnaast moet een bedrijf ook voldoen en de vereisten van de toezichthoudende autoriteiten, in Nederland is dit bijvoorbeeld de AFM. Dit brengt voor een bedrijf echter wel hoge kosten met zich mee, ze hebben namelijk meer middelen en personeel nodig om dit in goede banen te leiden.
Prestatiedruk
Als je als bedrijf naar de beurs gaat moet je rekening gaan houden met je aandeelhouders, wij als beleggers verwachten natuurlijk wat van het bedrijf. Ze moeten nu verantwoording gaan afleggen aan ons als aandeelhouders. Hierdoor krijgt het bedrijf te maken met een stuk meer prestatiedruk. Alle zaken van het bedrijf worden goed in de gaten gehouden, van de aandeelhouders zelf tot aan analisten tot aan de media. Ze ontkomen er niet meer aan;).
Concurrentie beschikt over de informatie
Doordat een bedrijf al zijn financiën op tafel moet gooien en open & transparant moet zijn naar zijn aandeelhouders krijgt de concurrentie ineen keer een stuk meer inzichten van het bedrijf. Dit kan voordelig zijn voor de concurrentie als het gaat om gevoelige informatie, denk bijvoorbeeld aan kopieergedrag van succesvolle zaken.
Het proces van een IPO beursgang
Het proces van een IPO ligt wat ingewikkelder, hier komt veel bij kijken. Voor een bedrijf begint het meestal met het kiezen en selecteren van begeleidende banken. Deze banken moeten het bedrijf helpen bij het opstellen van het prospectus, het bepalen van de prijs van de aandelen en het organiseren van de verkoop van de aandelen aan investeerders.
Ik kan je hier nog heel veel over uitleggen, maar Morningstar heeft hier al eens twee goede artikelen over gemaakt. Als je hier graag wat meer inzichten over wilt verkrijgen raad ik je aan om de onderstaande artikelen van Morningstar eens te lezen. Morningstar legt hierin goed te verschillende fases uit van een beursgang. Erg leuk om te weten hoe een Initial Public Offering in zijn werking gaat!
Hoe kun je investeren in een IPO?
Maar stel, je komt een bedrijf tegen waar je vertrouwen in hebt na je uitgevoerde onderzoek en dit bedrijf gaat binnenkort naar de beurs. Hoe kun je daar dan in investeren?
Dit is eigenlijk heel simpel, het werkt precies hetzelfde als bij andere bedrijven op de beurs. Je kijkt op welke beurs het aandeel verhandeld wordt en koopt via een broker het aandeel. Het enigste verschil is dat je bij een IPO op een van de eerste dagen dat het bedrijf op de beurs is, het aandeel van het bedrijf koopt.
Belangrijke overwegingen voor lange termijn beleggers
Nu we weten wat een IPO precies is, is het belangrijk om na te gaan wat nou de voor- en nadelen zijn van een IPO voor lange termijn beleggers.
I. Voordelen voor beleggers
Nieuwe kansen:
IPO's kunnen nieuwe kansen bieden voor beleggers. Nieuwe bedrijven op de beurs die, vaak met het opgehaalde kapitaal, snel zouden kunnen gaan groeien.
Daarnaast zijn het vaak jongere bedrijven die instaat zijn om sneller te groeien, al is het omdat ze nog geen groot gedeelte van de markt in bezit hebben of omdat ze met innovatieve, nieuwe ideeën de markt kunnen veroveren. IPO's kunnen veel groeikansen bieden. Denk maar aan de IPO's van Google of Amazon, bedrijven die mede door hun innovatieve aard hard zijn gegroeid.
II. Nadelen voor beleggers
Echter brengen IPO's ook nadelen met zich mee. Zeker is het value beleggers maar de vraag of IPO's zo interessant zijn.
Hoge prijzen in bull markets: Een veelvoorkomend nadeel van IPO's is dat ze vaak plaatsvinden tijdens bull markets, oftewel op de momenten waarin de aandelenprijzen al hoog zijn. Dit kan ervoor zorgen dat de aandelenkoersen overgewaardeerd worden, waardoor het voor ons als value beleggers moeilijker wordt om het aandeel van het bedrijf tegen een redelijke prijs te kopen.
Hoge waarderingen: Daarnaast worden de aandelen rondom een IPO vaak verkocht op basis van hun waardering op het moment van de beursgang. Deze waardering wordt bepaald door de verkopers, meestal de bestaande investeerders, die hun aandelen in het bedrijf (uiteraard) willen verkopen tegen de hoogst mogelijke prijs. De investeerders gaan de aandelen van het bedrijf niet verkopen voor 8 dollar als het ook kan voor 12 dollar. Hierdoor kunnen deze IPO's bovengewaardeerd worden, wat ervoor kan zorgen dat er een beperkter groeipotentieel is. Iets wat je als (value) belegger niet wilt hebben.
III. Is het wel slim om te investeren in een IPO?
Het is daarom belangrijk voor value en lange termijn beleggers om zich bewust te zijn van deze nadelen en voor jezelf goed na te gaan of je beter niet even een tijdje kan wachten met het investeren in een IPO. Kijk maar eens naar het voorbeeld van Alibaba, een aandeel dat in 2014 naar de beurs is gegaan. Tussentijds is het zeker volatiel geweest, maar ondertussen weer terug op hetzelfde niveau van haar IPO. Als lange termijn belegger zou je in het geval van Alibaba dus na 10 jaar geen rendement hebben gemaakt. Dit wil niet zeggen dat alle IPO's op voorhand al slecht zijn, maar het is wel een belangrijke overweging om mee te nemen in jouw onderzoek en keuze.
In een artikel van Yahoo wordt er uitgelegd waarom Warren Buffett ook geen fan is van IPO's, waardevol om ook eens te lezen. Het geeft je nog wat extra inzichten:).
Conclusie: wat is een IPO en wat zijn de voor- & nadelen van een beursgang voor lange termijn beleggers?
Hieronder volgt nog een korte samenvatting van deze blog over IPO, Initial Public Offering:
IPO, ook wel bekend als de beursgang, is de eerste keer dat een bedrijf zijn aandelen publiekelijk gaat aanbieden op de beurs.
Het biedt bedrijven de mogelijkheid om kapitaal aan te trekken dat gebruikt kan worden voor investeringen.
Daarnaast vergroot het de naamsbekendheid en het imago van het bedrijf, wat kan leiden tot nieuwe kansen en groei.
Het brengt wel een hoop werk mee voor het bedrijf zelf, waar het moet voldoen aan veel regelgeving en voortaan ook transparant moet zijn rondom haar financiën.
Voor value beleggers zijn IPO's interessant om in de gaten te houden, maar is het niet altijd even slim om direct in een IPO te investeren.
Voordelen:
Het biedt toegang tot nieuwe kansen en snelgroeiende bedrijven.
Nadelen:
IPO's vinden vaak plaats tijdens bull markets, waardoor de kans groot is dat aandelenkoersen overgewaardeerd zijn.
De huidige investeerders verkopen de aandelen vaak tegen het hoogst mogelijke bedrag, waardoor het aandeel mogelijk overgewaardeerd wordt. Hiermee wordt het voor value beleggers moeilijker om het aandeel tegen een redelijke prijs te kopen.
Weet jij nu goed wat een IPO inhoud?
Jaa zekers, erg fijn!
Nog niet helemaal (stel gerust een vraag)
Nee totaal niet....):
Let op: beleggen kent risico's, je kunt je inleg verliezen. Je blijft verantwoordelijk voor je eigen handelen.
Comments