Jouw financiële analyse is een van je belangrijkste sleutels tot succes bij de keuze in je aandelen. Zonder een goed onderzoek en analyse is de kans dat je de markt gaat verslaan, of überhaupt maar in gelijke lijn gaat lopen, bijna onmogelijk. Voor zo'n analyse moet je weten welke financiële ratio's en cijfers je moet gaan bekijken en hoe je deze beoordeeld. Een van de belangrijkste cijfers voor lange termijn beleggers om de winstgevendheid van
het bedrijf (en het management) te checken is de ROIC, ook wel Return On Invested Capital genoemd. Of je nu al jaren succesvol belegt, of je net begint, elke goede belegger neemt in zijn onderzoek de ROIC mee. In dit artikel duiken we daarom dan ook dieper in deze financiële ratio. We gaan onder andere ontdekken hoe je de ROIC berekent, wat een goed ROIC-percentage is voor bedrijven en waarom het van cruciaal belang is voor lange termijn beleggers. Lees dus snel verder!
Inhoudsopgave
ROIC betekenis
I. Wat betekent ROIC precies en waarom is het een belangrijke financiële ratio?
De ROIC betekenis in een zin: ROIC laat zien hoe goed een bedrijf zijn huidige kapitaal gebruikt om meer winst/waarde te creëren.
ROIC, oftewel Return on Invested Capital, is een financiële term die wordt gebruikt door financiële analisten en beleggers om te beoordelen hoe efficiënt een bedrijf zijn kapitaal inzet, en hoe goed het rendement is op dit kapitaal. In andere woorden: het laat zien hoe goed het bedrijf zijn eerder gemaakte winst kan herinvesteren, met uiteraard het doel om over de al gemaakte winst nog meer winst te genereren.
Om het nog eenvoudiger te maken; elk financieel gezond bedrijf houdt na alle kosten winst over. Hierna kiest het management of ze (een gedeelte) van deze winst gaan uitkeren via dividend. Na de eventuele uitkering van het dividend blijft er als het goed is nog een groot percentage van de winst over. Deze winst moet het management gaan gebruiken om in de toekomst weer meer winst te genereren (dit is voor jou als belegger natuurlijk van groot belang, omdat zo het bedrijf groeit en daarmee ook jouw investering meegroeit). Het management kan dit doen op veel verschillende manieren, zo kan het 't investeren in haar huidige kernactiviteiten (om zo de groei te stimuleren in de core business), kan het schulden afbetalen of bv. gaan kijken naar fusies of overnames.
Uiteindelijk moet dit ervoor zorgen dat dit meer winst gaan opleveren dan het gekost heeft, is dit niet het geval? Dan heeft het management en het bedrijf verkeerde keuzes gemaakt. Gebeurt dit jaar op jaar? Dan laat dit zien dat het bedrijf/management niet in staat is om het bedrijf op een duurzame manier te laten groeien en betekent het dat het bedrijf niet interessant genoeg is om in te investeren. En wij als beleggers kunnen dit dus door middel van de ROIC controleren. In mijn beleggingschecklist hou ik hierbij vaak aan dat de ROIC minimaal 15 tot 20% moet zijn. Verder op in deze blog zal ik ook nog voorbeelden geven van de ROIC van ASML om het zo nog duidelijker te maken.
"An investment operation is one which, upon through analysis, promises safety of principal and an adequate return." - Benjamin Graham
ROIC formule
I. De ROIC-formule en de componenten ervan
Nu je weet wat ROIC betekent, gaan we wat dieper in op de formule ervan. Je kunt wel weten wat de ROIC is, maar zonder een idee te hebben hoe je het berekent heb je er natuurlijk niks aan;) De ROIC-formule is eigenlijk vrij eenvoudig, je hebt hierbij 2 componenten nodig. Namelijk de nettowinst en het totale geïnvesteerde kapitaal. Hieronder licht ik elk component toe:
Nettowinst: Dit is de totale winst die een bedrijf heeft behaald na aftrek van alle kosten en belastingen, ook wel NOPAT genoemd (Net Operating Profit After Tax).
Totale geïnvesteerde kapitaal: Dit omvat al het kapitaal dat het bedrijf heeft geïnvesteerd, eventueel in een bepaalde periode.
II. Hoe ROIC wordt berekend
De ROIC-formule komt er hierdoor als volgt uit te zien:
ROIC Formule = Net Operating Profit After Tax (NOPAT) / Invested Capital
In het Nederlands: Nettowinst / Geïnvesteerde Kapitaal.
Vaak wordt de ROIC berekend over een bepaalde periode, bijvoorbeeld afgelopen boekjaar.
Met een goede ROIC kan een bedrijf uiteindelijk een MOAT opbouwen, wat betekent dat het bedrijf een concurrentievoordeel kan ontwikkelen. Daarnaast zorgt een goede ROIC (over meerdere jaren) voor een compound effect in de groei van het bedrijf, wat uiteraard ook weer positief is voor ons als beleggers. De koers en eventuele dividenden stijgen hierdoor namelijk ook.
Onderaan in deze blog zal ik ook nog een aantal zeer handige tips geven over hoe je de ROIC van de meeste bedrijven binnen no-time kunt vinden.
ROIC in de praktijk
Om de ROIC beter te begrijpen duiken we nu in de ROIC van een bekend en toonaangevend Nederlands bedrijf, namelijk ASML en kijken we wat de ROIC te zeggen heeft over dit bedrijf.
I. ROIC ASML:
ASML, leverancier van geavanceerde lithografieapparatuur voor de halfgeleiderindustrie, heeft een indrukwekkende ROIC van maar liefst 54.39% (per 27-11-23). Dit betekent in principe 3 dingen:
Het bedrijf maakt efficiënt gebruik van hun kapitaal
Levert een sterke operationele prestatie
Bevindt zich in een (sterk) groeiende markt
Vaak is het management hoofdverantwoordelijk voor een goed resultaat van de ROIC, zij beslissen immers wat er met het kapitaal gebeurt. De ROIC is dan ook een goede maatstaf om te checken hoe kwalitatief het management is.
II. Hoe ROIC kan variëren tussen verschillende bedrijven
De verschillen in ROIC tussen bedrijven is, naast de kwaliteit van het management, grotendeels afhankelijk van de verschillen in verdienmodellen, sectoren en marktontwikkelingen.
Als jij de ROIC van een bedrijf aan het bekijken bent, is het slim om deze ROIC te vergelijken met bedrijven in dezelfde sector. Het heeft minder zin om de ROIC te vergelijken met bedrijven in gehele andere markten. De markt van Coca-Cola beweegt en reageert namelijk weer op een compleet andere manier dan bijvoorbeeld de markt van ASML. De ROIC kan in verschillende markten dan ook veel variëren. Als ASML een ROIC heeft van 50+% wil niet zeggen dat Coca-Cola met bv. een ROIC van 30% een stuk slechter bedrijf is. Coca-Cola kan in zijn sector nog steeds het beste bedrijf zijn.
Echter is het dus wel slim om bedrijven in dezelfde sector en met dezelfde soort verdienmodellen, bijvoorbeeld Coca-Cola en Pepsi, met elkaar te vergelijken. Je wilt immers het bedrijf in de sector hebben die het beste is. Het bedrijf waar jij in gaat investeren, moet de concurrenten (kunnen) verslaan.
ROIC vs ROI
Ik zeg altijd, de financiële ratio's kennen en begrijpen is één, ze daarna weten toe te passen is twee en ze daarna in relatie te zetten tot andere financiële ratio's en daaruit conclusies te trekken is 3:)
Voor de ROIC hebben we 1 en 2 we nu gedeeltelijke gedaan. Dus nu is het dan ook tijd voor stap 3.
ROIC wordt veelal vergeleken met de ROI, ook wel de Return On Investment genoemd. Als belegger is het goed om te weten dat deze 2 ratio's dan wel veel op elkaar lijken, maar dat ze beide wel andere doelen hebben.
I. Waar ROIC naar kijkt
ROIC, of Return on Invested Capital, legt de nadruk op de efficiëntie van een bedrijf bij het gebruik van zowel hun eigen als vreemd vermogen. Het kijkt naar het rendement van het gehele kapitaal dat is geïnvesteerd. De ROIC laat hiermee dan ook zien hoe goed het management van een bedrijf is en in hoeverre het bedrijf in staat is om zichzelf te laten groeien.
II. Waar ROI naar kijkt
ROI, daarentegen, is meer gericht op een specifieke investering of project. Het kijkt naar het geïnvesteerde geld in vergelijking met de opbrengst ervan. De ROI wordt hierbij vaak gebruikt voor kleinschaligere en korte termijn projecten, zoals bijvoorbeeld een marketingcampagne. Waarbij ROIC kijkt naar het gehele bedrijf op de lange termijn, kijkt de ROI veel maar naar een het moment en project zelf.
Samenvattend: wanneer gebruik je welke ratio?
De keuze tussen het gebruik van ROIC of ROI hangt dus af van het doel van de analyse:
Wanneer te gebruiken:
ROIC: Geschikt voor het beoordelen van de algemene efficiëntie van kapitaalgebruik in het gehele bedrijf.
ROI: Beter voor het meten van de winstgevendheid van individuele investeringen, los van de totale kapitaalstructuur.
Tips voor het vinden van de ROIC
De ROIC kun je op meerdere manieren vinden, van de bekendere en wat grotere bedrijven kun je de ROIC veelal vinden op het internet. Houd er wel altijd rekening mee dat het internet niet altijd juist is, vergelijk dus meerdere bronnen.
Een website waar je van bijna alle bedrijven wel iets van kunt vinden is op www.morningstar.com. Je typt hierbij het betreffende bedrijf in op de zoekbalk, kiest daarna de juiste beurs en kunt daarna onder 'Quote' en dan een stukje naar beneden onder 'Key Statistics' een klein overzicht zien van de belangrijkste financiële cijfers en ratio's. Onder het kopje 'Operating Performance' krijg je een overzicht te zien van de Return On Invested Capital (ROIC).
Voor mijn snelle checklist (waarbij ik kijk of bedrijven het waard zijn om moeite in te steken voor een verder diepgaand onderzoek) gebruik ik vaak www.morningstar.com, omdat ik hier binnen no-time kan zien of het bedrijf het waard is om verder te onderzoeken. Voor meer informatie over deze checklist kun je de blog Value Investing & GARP bekijken, waarbij ik onder het kopje 'het onderzoek' hier meer over vertel.
Staan de gegevens er niet tussen? Dan kun je ze vinden in de
financiële statements van de bedrijven zelf, vaak op hun website
onder 'investor relations'. Als je de financiële cijfers via het internet onderzoekt, is het altijd slim om zelf ook deze financiële statements van het bedrijf te onderzoeken. Zodat je zeker weet dat het goed zit.
Belangrijke overwegingen bij het analyseren van ROIC
1. Vergelijk het met de sector:
Je wilt het sterkste bedrijf in je sector hebben, daarom is het goed om de ROIC van het betreffende bedrijf te vergelijken met zijn concurrenten.
2. Historische trend:
Kijk naar de historische ROIC-trend van het bedrijf. Je wilt investeren in een bedrijf dat het voor elkaar krijgt om voor een langere periode zijn kapitaal goed te (her)investeren.
3. Concurrentievoordeel:
Een concurrentievoordeel zorgt vaak voor een hogere ROIC. Wil je bedrijven met een hoge ROIC? Zoek dan naar bedrijven met een MOAT.
Conclusie
In deze uitgebreide blog hebben we de ROIC, Return on Invested Capital, in detail besproken en begrepen waarom het een cruciale financiële ratio is voor ons als value beleggers. ROIC laat zien hoe efficiënt een bedrijf zijn kapitaal gebruikt om winst te genereren en wordt berekend met de formule:
De ROIC biedt hierbij onder andere de volgende inzichten:
De efficiëntie van kapitaalgebruik in het gehele bedrijf.
Het vermogen van het management om het bedrijf te laten groeien op een duurzame wijze.
En laat aan ons als beleggers zien of het bedrijf waard is om in te investeren
Weet jij nu hoe je de ROIC moet gebruiken in je onderzoek?
Ja, zeker!
Nee, helaas nog niet...*
*zijn er nog zaken voor jou onduidelijk? Neem dan contact op via social media (rechtsboven) of via de chat (rechtsonder), ik help je graag verder!
Hopelijk weet jij nu precies hoe je de ROIC moet gebruiken in je onderzoek en waarom het zo'n belangrijke financiële ratio is. Hieronder nog meer aanbevolen blogs die je verder gaan helpen in je reis naar je financiële doelen:
Comments